February 8, 2016 Torkel Lien

Hvor mye koster en idé?

Og hvor mange må jobbe sammen i team for å få den?

Hvis du aksepterer at de store oppfinnerne (glødelampen, damplokomotivet, kjøleskapet etc) var kreative, så er det dokumentert at det holder med én person. Slik var det også i den moderne reklamebransjens ungdom, da folk som Bill Bernbach og David Ogilvy var aktive. Det var en kreativ, han var mann og han var tekstforfatter. Uttrykket ”å lage reklame” het ”to write an ad” på Madison Avenue på 50-tallet. Etter hvert fikk han selskap av en kollega som skulle sette opp teksten fint for å få frem budskapet – AD-en var født.

Tiden gikk og den strakk ikke til. Når så mye skulle kreeres ble det tvingende nødvendig å utvide med en reklameselger (senere omdøpt først til konsulent, så til rådgiver). Ikke alle selgere er viden kjent for sin strukturerte arbeidsmåte. Her var det mange møter å holde styr på. Velkommen til økonomistyring og til prosjektleder!

AD-en syntes etter hvert at det var mye morsommere å jobbe idé enn å sitte time etter time med layout på kjedelige brosjyrer fulle av for eksempel hageutstyr eller bøker. Han trengte en AD-assistent.

Mot slutten av 80-tallet kom Mac-revolusjonen….og macdesigneren. Det begynner å bli folksomt på teamet. Det siste tiåret har bransjen fått selskap av opptil flere stillinger og personer som kanskje ikke er av de mest idésterke – rådgiver digitale medier, flashutvikler, webprogrammerer, interaksjonsdesigner og enda flere prosjektledere. Det er derfor ikke uvanlig at et reklamebyrå stiller med 10 personer i første kundemøte. (Ingen av dem kan hjelpe deg med å freshe opp powerpoint-presentasjonen din!) Byrået kjenner deg ikke, vet ikke hvor du skal og tar derfor med alt som kan krype og gå av eksperter sånn just in case. Og litt for å imponere.

Det finnes svært god dokumentasjon på at det blir dyrere nå et team bestående av 8-9 jobber idé, men ingen eksempler på at de får bedre idéer enn en enkeltperson. Hjulet ble ikke funnet opp i gruppearbeid.

Tagged: